رایانه‌های برقی خودران مانند تسلا HW4 می‌توانند آلاینده‌های تغییرات آب و هوایی را برای رقابت با همه مراکز داده ایجاد کنند.

راه حلی که نویسندگان مطالعه MIT به آن اشاره می‌کنند، تخصصی‌تر کردن رایانه‌های رانندگی خودکار مانند سخت‌افزار 4.0 آینده تسلا و کارآمدتر کردن الگوریتم‌های خودران از نظر مصرف انرژی، بدون به خطر انداختن ایمنی خودرو است.

ما امیدواریم که مردم به انتشار گازهای گلخانه ای و کارایی کربن به عنوان معیارهای مهمی که باید در طراحی خود در نظر بگیرند فکر کنند. مصرف انرژی یک وسیله نقلیه خودمختار نه تنها برای افزایش عمر باتری بلکه برای پایداری آن بسیار حیاتی است.ویوین سی، دانشیار دپارتمان مهندسی برق و علوم کامپیوتر MIT افزود.

در حالی که تسلا در حال آماده شدن برای عرضه به‌روزرسانی رایانه سخت‌افزار 4.0 برای نسل بعدی کیت بتای خودران کامل خود است، محققان MIT هشدار می‌دهند که خودروهای مجهز به تراشه‌های رانندگی خودکار ممکن است گازهای گلخانه‌ای را همتراز با مراکز داده جهان تولید کنند. به عنوان مثال، اگر 95 درصد خودروهای الکتریکی در جاده ها تا سال 2050 دارای نوعی قابلیت رانندگی مستقل با تراشه و لوازم حسگر مربوطه باشند، بازده محاسباتی تقریباً هر سال باید دو برابر شود تا انتشارات تغییرات آب و هوایی ناوگان را تحت تأثیر قرار دهد. سطح مراکز داده فعلی

مطالعه انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده سیستم رانندگی خودکار محاسبه می‌کند که رایانه‌های آن‌ها برای داشتن سطح قابل قبولی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول چرخه عمر خودرو، باید توان مصرفی را بیش از 1.2 کیلووات نگه دارند.

دانیل زلاتف
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 560 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021

به گفته یکی از نویسندگان این مطالعه سومیا سوداکار، دانشجوی کارشناسی ارشد MIT در رشته هوانوردی و فضانوردی:

اتصال دیوار کابل 24 اینچی تسلا موتورز را در آمازون دریافت کنید

در مثالی که یک سیستم EV خودران شامل ده دوربین با پردازش تصاویر شبکه عصبی از هر کدام است، خودروی مجهز به آن در هر ساعت رانندگی بیش از 21 میلیون تداخل ایجاد می‌کند. یک میلیارد وسیله نقلیه از این دست، یا حدود دو سوم ناوگان جهانی فعلی خودروها، تنها در یک ساعت 21.6 کوادریلیون استنتاج یا چندین برابر بیشتر از کل فیس بوک برای یک روز با مراکز داده خود ایجاد می کند.

دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانه‌های اپل و زمان پیکسل‌سازی‌شده نینتندو، مورد علاقه‌ی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Self-driving-EV-computers-like-Tesla-HW4-could-generate-climate-change-emissions-to-rival-all-data-centers.683367.0.html