درمان سردرد چگونه است ؟ کلینیک طبیب مرکز فوق تخصصی مغز و اعصاب و ستون فقرات

سردرد یکی از شایع‌ترین مشکلات روزانه افراد است که زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و موجب کلافگی این دسته افراد می‌گردد. اگر شما هم از سردردهای مزمن و میگرنی رنج می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله همراه لنداسپا باشید تا با انواع ماساژ سردرد آشنا شوید. درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد این درد با مُسکن رفع می‌شود. «سردرد خوشه ای» شدیدترین اما غیرشایع‌ترین نوع سردرد است که به‌شکل سوزش یا سوراخ‌شدن در پشت چشم‌ها احساس می‌شود.

در اینجا توصیه هایی آورده شده است که می توانید برای مصرف رزماری به دنبال آن بروید. زنجبیل ممکن است باعث کاهش سردرد از طریق کاهش التهاب شریان ها شود، بنابراین به همین دلیل است که زنجبیل در بین درمان های خانگی برای سردرد ارزشمند است . سردردهای خطرناک شامل سردرد همراه با خونریزی مغزی، عفونت مغزی، تومور مغزی و یا سردرد ناشی از آسیب شدید سر هستند. کمپرس آب سرد هم در مواردی می‌تواند به درمان سردرد کمک زیادی کند خصوصا اگر در معرض هوای گرم قرار داشته‌اید.

از دیدگاه پزشکی مدرن، طب سوزنی سیستم‌های مختلفی را در بدن تحریک می‌کند. قرارگرفتن در معرض دود تنباکو، بوی تند مواد شیمیایی خانگی یا عطرها، آلرژن‌ها و برخی مواد غذایی، همگی از محرک‌های محیطی محسوب می‌شوند. استرس، آلودگی، سروصدا، روشنایی و تغییرات آب‌وهوایی از دیگر محرک‌های محیطی احتمالی هستند. سردردهای خوشه‌ای اغلب شامل درد کوتاه اما شدیدی در اطراف یا پشت چشم و در یک سمت صورت هستند.

این روش درمانی مانند خواص آنتی اکسیدانی در کاهش استرس اکسیداتیو مؤثر است. وقتی شمار رادیکال‌های آزاد در بدن از شمار آنتی‌اکسیدان‌ها پیشی بگیرد، یعنی استرس اکسیداتیو رخ داده است. این وضعیت موجب نابودی تمام اجزای سازنده‌ی سلول ازجمله پروتئین ها، لیپیدها و دی‌اِن‌اِی می‌شود. سردرد به‌عنوان یکی از عارضه‌های رایج در بین افراد شناخته می‌شود؛ اما، زمانی که در بارداری ایجاد شود، کنترل آن سخت خواهد شد؛ زیرا، مادر نمی‌تواند هر دارویی را مصرف کند. بنابراین خانم‌های باردار باید در هنگام بروز سردرد شدید و مقاوم به درمان، حتما به پزشک متخصص زنان کرج مراجعه کرده و سابقۀ وجود میگرن را حتما به پزشک معالج اطلاع دهند.

انواع دیگر سردردها مانند میگرن یا سردردهای تنشی، اغلب با سر دردهای سینوسی اشتباه گرفته می‌شوند. از آنجا که درمان مورد نیاز شما به نوع سردرد شما بستگی دارد، مهم است که تشخیص درست داده شود. سینوس های شما فضاهای پر از هوا در داخل پیشانی، استخوان گونه و پشت پل بینی شما هستند. وقتی ملتهب می‌شوند، معمولا به دلیل واکنش آلرژیک یا عفونت، متورم می‌شوند، مخاط بیشتری ایجاد می‌کنند و کانال‌های تخلیه آنها مسدود می‌شود. تجمع فشار در سینوس‌ها باعث درد می‌شود که احساس سر درد را ایجاد می‌کند.

این دارو که نقش مهارکننده آنزیم را دارد، می تواند نشانه های میگرن و سردردهای ناشی از این بیماری را کاهش دهد. این دارو می تواند عضلات را شل کرده و باعث خونرسانی بیشتر در بافت ها شود. درمان خانگی سردرد و تهوع عوارض خاصی ندارد و به همین دلیل مورد استقبال بیشتر افراد قرار می‌گیرد.

ترفندهای ساده در خانه، مانند نوشیدن مایعات بیشتر یا اسپری بینی آب شور، احساس بهتری به شما خواهد داد.

دکتر آنلاین مغز و اعصاب کمک زیادی به درمان سردرد خانگی می کند. فرد بایستی از خوردن شکلات، پنیر و مواد غذایی سرشار از مونوسدیم گلوتامات خودداری کند، به این دلیل که موجب سردرد می‌شوند. جهت خلاص شدن از شر سردرد، از کشیدن بیش از حد سیگار و استفاده‌ی مرتب دارو یا مواد مخدر بایستی به طور کامل اجتناب کرد. تنها در صورتی که درد شدید باشد بایستی از مسکن استفاده کنید، و غیر از آن ماساژ پیشانی با یک مرهم تسکین دهنده بهترین درمان می‌باشد. جهت رفع هرگونه شک و تردید، بهتر است آزمایش سیتی اسکن از سر انجام شده و درمانی که پزشک توصیه می‌کند را دنبال نمایید.

محققان به این نتیجه رسیدند که یوگا ‌می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل برای درمان سردرد شدید مفید باشد. منتول شیمیایی موجود در روغن نعناع به پیشگیری از حملات میگرن کمک ‌می‌کند، اگرچه تحقیقات بسیار محدودی در این رابطه وجود دارد. اما یک مطالعه تصادفی‌سازی و کنترل‌شده در سال 2019، یک منبع مورد اعتماد، اثرات لیدوکائین 4درصدی بینی را با 1.5درصد اسانس نعناع فلفلی و دارونما برای مدیریت علائم میگرن مقایسه کرد. در این روش درمانی‌، یک پزشک بسیاری از سوزن‌های یکبار مصرف نازک را در چندین قسمت از پوست شما در نقاط مشخص قرار می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد که این دارو مسیر انتقال درد بین مغز (سیستم عصبی مرکزی) و اعصابی را که از نخاع امتداد دارند، قطع می‌کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار