عرضه ارزانتر مدل 2 پیش از رودستر 2 عرضه میشود، زیرا تسلا تمرکز خود را بر روی پذیرش انبوه خودروهای برقی تغییر میدهد.
با این حال، “در فازهای آینده مدل جدیدی با هزینه کمتر نسبت به نمونه های فعلی خواهد بودطبق گفته مقامات محلی که از این برنامهها مطلع هستند و ممکن است در نهایت به تولید مدل 2 اشاره داشته باشند که مدیر طراحی تسلا اعلام کرد قبل از عرضه رودستر 2 اولویت داشته است.
ما در حال توسعه ماشین هستیم. فکر می کنم می دانید که ما به عنوان یک شرکت اولویت هایی داریم و اولویت ها برق رسانی انبوه است. و رودستر یک محصول انبوه نیست. بنابراین، متأسفانه، میدانید که موقعیت خود را دارد، اما ما به طور جدی روی آن کار میکنیم. و من فکر میکنم زمانی که صرف کردهایم به ما این امکان را میدهد که اساساً هر معیاری را که در اولین شروع آن تعیین کرده بودیم، بهبود بخشیم.
به گفته مدیر طراحی، فرانتس فون هولژاوزن، به جای یک رودستر 2 “پرونده” (به قول مدیر طراحی تسلا) که پیشفروش آن سال گذشته بازگشایی شد، تسلا ممکن است ابتدا مدل 2 خود را در بازار انبوه عرضه کند. او در مصاحبه ای که در راه عرضه رودستر 2 تحت فشار قرار گرفت، اعتراف کرد که این پروژه ممکن است در تسلا به مرحله نهایی برسد، زیرا ظاهراً “الکتریک سازی انبوه” اکنون هدف اصلی خودروساز است.
دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانههای اپل و زمان پیکسلسازیشده نینتندو، مورد علاقهی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانههای شخصی و کنسولها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.
چنین استراتژی هدفی تنها با یک خودروی برقی بازار انبوه مانند مدل 2 قابل دستیابی است که به گفته ایلان ماسک، کوچکتر از مدل 3 خواهد بود، اما هزینه ساخت آن دو برابر کمتر است. تسلا در حال بررسی چندین راه برای رسیدن به قیمت 25000 دلاری مدل 2 است، مانند حذف مازاد قطعات و ارتقاء امکانات تولید. در دوره 5 ساله قبلی، توانسته بود میانگین هزینه های تولید هر وسیله نقلیه خود را از 84000 دلار آمریکا به 36000 دلار آمریکا برای ساخت هر تسلا در حال حاضر به نصف برساند.
به عنوان مثال، شایعه شده Gigafactory مکزیکی، طبق گزارش ها قرار است به عنوان مرکز تولید تسلا مدل 2 با سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در زمانی که همه توسعه های آن نهایی شود، خدمت کند. طبق گزارشها، کارخانه گیگافکتوری در نووو لئون، با توجه به نزدیکی آن به گیگا تگزاس، در ابتدا قرار است قطعاتی برای Cybertruck و Model Y بسازد.
به گفته مارتین ویچا، رئیس روابط سرمایهگذار این شرکت، در دوره 5 ساله فعلی که تا سال 2027 ادامه دارد، مهمترین عامل برای کاهش مجدد هزینههای تولید، افزایش سهم کارخانههای گیگا جدیدتر و کارآمدتر مانند کارخانههای تگزاس، شانگهای است. یا برلین، در ترکیب کلی تولید. این باید در حالی اتفاق بیفتد که تسلا در حال ارتقای تاسیسات تولید قدیمی خود و افتتاح تاسیسات جدید است.
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 558 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021