لپ تاپ های قابل تعمیر وجود دارد پس چرا شرکت ها آنها را نمی سازند؟

لپ تاپ های قابل تعمیر وجود دارد  پس چرا شرکت ها آنها را نمی سازند؟

Framework یک شرکت کمتر شناخته شده است که لپ تاپ های بسیار خوبی می سازد که می توانید به راحتی آنها را باز کرده و خودتان تعمیر کنید. دقیقا به چه راحتی برای فهمیدن این موضوع، در یک لپ‌تاپ Framework 13 حفاری کردم تا یک پردازنده جدید، بلندگوهای بلندتر، لولاهای به‌روزرسانی‌شده و یک صفحه نمایش بسیار بهبودیافته را فقط با استفاده از یک پیچ گوشتی عوض کنم.

این روند بسیار سریع بود، و من حتی بیشتر متقاعد شده‌ام که سازندگان لپ‌تاپ بیشتری باید با این ایده موافقت کنند. امکان ارتقاء قطعات جداگانه به جای تعویض کل لپ تاپ برای دارندگان لپ تاپ آسان تر و ارزان تر است و برای محیط زیست نیز بهتر است.

داخل یک لپ‌تاپ Framework 13، نشان می‌دهد که جدا کردن و تعمیر آن چقدر آسان است.
عکس: کیمبر استریمز

در سال‌های آزمایش، گزارش‌دهی و نوشتن در مورد لپ‌تاپ‌ها، متوجه شدم که عمر اکثر آنها حدود پنج سال است. وقتی آنها می میرند، شما باید یک مورد جدید بخرید. اما لپ‌تاپ‌های Framework به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عمر بسیار طولانی‌تری دارند.

این شرکت اولین لپ‌تاپ کاملاً قابل تعمیر و ارتقاء خود را در سال 2021 منتشر کرد. این لپ‌تاپ از iFixit امتیاز نادر 10 از 10 تعمیر پذیری را دریافت کرد، که به این معنی است که یکی از آسان‌ترین لپ‌تاپ‌ها برای تعمیر است و ما متوجه شدیم که باز کردن آن بسیار آسان است. در واقع، قابلیت تعمیر Framework Laptop 13 باعث شده است که در راهنمای ما در مورد اولترابوک ها و لپ تاپ های تجاری رتبه برتر را کسب کند.

در داخل، هر قسمت با کدهای QR مفید برچسب گذاری شده است که می توانید با دوربین گوشی خود اسکن کنید تا راهنمای تعویض گام به گام را بخوانید و پیوندهایی به قطعات دقیق مورد نیاز خود پیدا کنید. می‌توانید فضای ذخیره‌سازی و حافظه اضافه کنید، باتری را با حدود 70 دلار تعویض کنید، با 450 دلار (یا بیشتر بسته به پردازنده‌ای که انتخاب می‌کنید) آن را به یک پردازنده جدید ارتقا دهید و در صورت خرابی هر چیز دیگری را تعمیر کنید. قطعات تخصصی – مانند برد اصلی، باتری، تعویض پد لمسی 40 دلاری، کیت بلندگوی 20 دلاری و غیره – فقط مستقیماً از وب سایت Framework در دسترس هستند، اما می توانید حافظه و حافظه را از هر خرده فروشی دریافت کنید.

اما یک نکته منفی هم وجود دارد: اگر شرکت از کار بیفتد، لپ‌تاپ Framework 13 به یک لپ‌تاپ معمولی تبدیل می‌شود – وقتی کهنه یا خراب شد، باید کل آن را تعویض کنید. تا کنون، Framework به وعده خود عمل کرده است: هر سال از زمان عرضه، این شرکت قطعات ارتقا یافته را معرفی می‌کند، بنابراین دارندگان لپ‌تاپ Framework می‌توانند پردازنده‌های قدیمی‌تر را با آخرین نسخه‌ها (در میان سایر ارتقاء) تعویض کنند.

قطعاتی از Framework Laptop 13 خارج از لپ‌تاپ قرار دارند و کدهای QR خود را نشان می‌دهند.
عکس: کیمبر استریمز

وقتی یک لپ تاپ Framework 13 را با جدیدترین قطعات، با استفاده از پیچ گوشتی همراه و راهنمای گام به گام مفید ارتقا دادم، حدود یک ساعت طول کشید. (حتما کلید BitLocker و کلید ویندوز خود را در دسترس داشته باشید. گاهی اوقات وقتی قطعات را ارتقا می دهید، ویندوز به دلایل امنیتی دسترسی را قفل می کند. شما به این کلیدها نیاز دارید تا به ویندوز یادآوری کنید که شما مالک واقعی این لپ تاپ هستید.)

ارتقاء مین برد، باتری و صفحه نمایش بسیار ساده تر از چیزی بود که انتظار داشتم. تعویض هر قسمت فقط 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. این بیشتر شبیه پیروی از دستورالعمل‌های لگو بود – یک قطعه را جدا کنید، آن را خارج کنید، قسمت جدید را وصل کنید – تا اینکه با یک پروژه پیچیده الکترونیکی مبارزه کنید، جدای از یک لحظه دشوار که مجبور شدم در حین ارتقاء لولای لپ‌تاپ، سیم‌ها را مسیریابی کنم. اکثر مالکان هرگز نیازی به تعویض لولا ندارند، اما من از این گزینه قدردانی می‌کنم – یکی از لپ‌تاپ‌های کالج من به دلیل شکستگی یک لولا (RIP) پس از اینکه عمویم روی کابل برق گیر کرد و لپ‌تاپ باز باز شد، مرد. من می توانستم با تعویض آن به جای خرید یک کامپیوتر کاملاً جدید، پول زیادی پس انداز کنم.

تجربه Framework من را به این فکر واداشت: اگر هم برای خریداران و هم برای محیط‌زیست بهتر است، چرا هر شرکتی لپ‌تاپ‌ها را به این راحتی تعمیر و ارتقا نمی‌دهد؟

چرا لپ تاپ های بیشتری به راحتی قابل تعمیر نیستند؟

برخی از شرکت‌ها سعی کرده‌اند دستگاه‌های قابل تعمیر بسازند – Fairphone یک موفقیت قابل توجه است، اگرچه فقط در اروپا در دسترس است – اما تاکنون، اکثر آنها در تولید لپ‌تاپ‌های قابل تعمیر شکست خورده‌اند. به عنوان مثال، پس از عرضه یک لپ‌تاپ بازی قابل ارتقا، Alienware هرگز به دنبال عرضه قطعات جایگزین نشد. شرکت‌های دیگر همچنان به تلاش خود ادامه می‌دهند: لنوو روی یک لپ‌تاپ قابل تعمیر با نام Project Aurora کار می‌کند که هنوز از مرحله مفهومی فراتر نرفته است. و مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که قطعات جایگزین لپ‌تاپ‌های سرفیس خود را می‌فروشد. این مطمئناً گامی در جهت درست است، اگرچه لپ‌تاپ‌های سرفیس برای افراد معمولی به آسانی به‌اندازه دستگاه‌های فریم‌ورک تعمیر نمی‌شوند.

دل در سال 2021، کانسپت لونا، یک لپ‌تاپ قابل تعمیر و ارتقاء پذیر شبیه به Framework Laptop 13 را معرفی کرد. اما بیش از دو سال بعد، این شرکت واقعاً محصولی را عرضه نکرده است و کتی گرین، رهبر محصول استراتژی پایداری Dell Technologies تأیید کرد. از طریق ایمیل که شرکت هیچ برنامه ای برای انجام این کار در آینده نزدیک ندارد. گرین گفت که کانسپت لونا «بینش‌هایی درباره طرح‌های قابل بازیافت بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی در سراسر مجموعه ما به دل ارائه کرده است». اما او افزود: “ارائه راه حلی مانند Concept Luna به بازار مستلزم فعال کردن و یکپارچه سازی خدمات و مدل کسب و کار اطراف آن است.”

آن دقیقا به چه معناست؟ در مورد چالش های طراحی و فروش یک لپ تاپ کاملا قابل تعمیر و ارتقاء با چند کارشناس صحبت کردیم. الیزابت چمبرلین، مدیر پایداری iFixit، به من گفت که «تعمیرپذیری محدودیت‌هایی در طراحی ایجاد می‌کند». بسیاری از شرکت ها لپ تاپ های نازک و سبکی را با چسباندن و لحیم کردن قطعات به یکدیگر طراحی می کنند که ارتقا و تعمیر آنها را سخت تر می کند. اما Framework قبلاً ثابت کرده است که می‌توان یک لپ‌تاپ بادوام، نازک و سبک ایجاد کرد که تعمیر آن برای افراد عادی در خانه آسان باشد.

برای Nirav Patel، مدیرعامل Framework، این موضوع به پول نیز مربوط می شود. پاتل گفت: «این کمتر یک چالش طراحی است تا یک انتخاب مدل تجاری. درآمد شرکت‌های لوازم الکترونیکی مصرفی توسط چرخه‌های جایگزینی هدایت می‌شود. طراحی محصولات برای ماندگاری بیشتر و در نتیجه کاهش ضایعات، مستقیماً به جریان های درآمد موجود آنها می زند و به مدل کسب و کار آنها آسیب می زند.

Linn Huang، معاون تحقیقات IDC در بخش دستگاه‌ها و نمایشگرها، موافقت کرد که «خروج یک نوت‌بوک جدید به‌جای یک سال در میان به کاربر نهایی، هر چهار سال یک‌بار منطقی‌تر است.»

اما مدل کسب و کار Framework ممکن است در واقع نتیجه دهد. پاتل گفت که از اوایل سال 2023، Framework یکی از تنها شرکت‌های لپ‌تاپ است که در حال رشد است در حالی که سایر تولیدکنندگان شاهد کاهش شدید فروش لپ‌تاپ هستند. هوانگ از IDC گفت که کاهش‌های اخیر عمدتاً نتیجه «رشد بی‌سابقه» در سال‌های 2020 و 2021 است، زیرا مردم در اوج همه‌گیری کار از راه دور و تحصیل در حال تلاش برای خرید لپ‌تاپ بودند. این لپ‌تاپ‌ها اکنون تنها دو تا سه سال از عمرشان می‌گذرد و هنوز نیازی به تعویض ندارند. به گفته هوانگ، هزینه های ضعیف مصرف کننده یکی دیگر از دلایل کاهش سایر سازندگان لپ تاپ است. اما با وجود این نیروهای اقتصادی بزرگتر، کسب و کار Framework تا کنون به خوبی پیش می رود.

چرا باید بتوانید فناوری خود را در خانه تعمیر کنید؟

سؤالات پیرامون اینکه آیا مدل کسب و کار Framework یک مدل (از نظر مالی) پایدار است یا خیر، نمی‌توان انکار کرد که یکی از مؤثرترین ابزارها برای کاهش انتشار کربن این است که چیزهای کمتری خریداری کنید – و چیزهایی را که از قبل دارید دوام بیشتری داشته باشید. این امر همچنین زباله های الکترونیکی و پلاستیک را از محل های دفن زباله دور نگه می دارد و استخراج مواد معدنی را در زمانی که تقاضای جهانی برای مواد معدنی در حال افزایش است کاهش می دهد. کارشناسان متعددی به من گفته اند که بهترین راه برای خرید پایدارتر این است که تا زمانی که ممکن است از چیزهایی که در حال حاضر دارید استفاده کنید. دستگاه های فنی تر و قابل تعمیر تر، راه درازی را برای دستیابی به این هدف خواهند داشت.

چمبرلین از iFixit گفت: “همه چیز در نهایت خراب می شود.” اما دنیایی را تصور کنید که در آن می توانید به جای خرید یک دستگاه کاملاً جدید، 30 دقیقه وقت بگذارید تا باتری خالی یا صفحه نمایش آسیب دیده را تعویض کنید.

Framework یکی از معدود شرکت‌هایی است که دستگاه‌های قابل تعمیر را در اختیار مردم قرار می‌دهد، و اگر حرکت حق تعمیر با موفقیت انجام شود، ممکن است دیگران از نظر قانونی مجبور شوند تعمیر فناوری شما را در خانه آسان‌تر کنند. پاتل گفت: «ما مشکلات مشابهی را در مورد محصولات بسته و غیرقابل تعمیر در تمامی بخش‌های لوازم الکترونیکی مصرفی مشاهده می‌کنیم. ما با لپ‌تاپ‌ها شروع کردیم، اما اساساً فقط یک شرکت لپ‌تاپ نیستیم. ما فلسفه محصول و ماموریت خود را در سراسر لوازم الکترونیکی مصرفی، یک دسته در یک زمان انجام خواهیم داد.»

این مقاله توسط Caitlin McGarry و Arthur Gies ویرایش شده است.

<
منبع خبر: https://www.nytimes.com/wirecutter/blog/why-arent-repairable-laptops-like-frameworks-common/?utm_source=rss&utm_medium=feed&utm_campaign=RSS%20Feed