تسلا متخصص باتری های نیمه جامد را برای تولید انبوه سلول های ارزان تر 4680 استخدام می کند
این در مرحلهای از فرآیند پوشش کاتد خشک است که بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان به دنبال تولید آن در مقیاس بزرگ است. تسلا در مورد دلیل استخدام آقای تایلر که اکنون سمت صریح “مدیر توسعه الکترود خشک” را در تاسیسات پیشگام 4680 خود در کارخانه Fremont دارد، تردیدی باقی نمی گذارد.
تسلا اکنون باید بر بخش سختتر صرفهجویی در هزینه باتری 4680 – تولید الکترودها با روش پوشش خشک – تسلط داشته باشد، اگر بخواهد به هزینه 5000 دلار آمریکا برای هر بسته مدل Y برسد. به گفته تحلیلگران صنعت، این امر به تسلا اجازه می دهد تا قیمت مدل Y را 5280 دلار کاهش دهد.
دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانههای اپل و زمان پیکسلسازیشده نینتندو، مورد علاقهی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانههای شخصی و کنسولها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.
تسلا امیدوار بود که تا پایان سال 2022 به موفقیت در تولید الکترود خشک دست یابد، اما این امر محقق نشد، بنابراین به نظر می رسد اکنون مصمم است که این فرآیند را در سال جاری هدایت کند. از این گذشته، تولید سلولهای 4680 ارزانترین قیمت ممکن برای حفظ حاشیه سود رشکبرانگیز آن در میان جنگ قیمت خودروهای الکتریکی که خودش ساخته است، حیاتی خواهد بود.
سلول های 4680 که بسیار بزرگتر از سلول های 2170 هستند، می توانند به عنوان تکیه گاه ساختاری عمل کنند و به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از بدنه خودرو در آرایش مستقیم سلول به بسته نصب می شوند. این میزان استفاده از حجم را به شدت افزایش میدهد و به نقاط جوش کمتری برای سلولهای 830 (به جای 4400) نیاز دارد که در نتیجه باتری بسیار سبکتری ایجاد میشود. نکته منفی این است که بسته ساختاری 4680 مدل Y اکنون به عنوان بخشی از شاسی مهر و موم شده است و تعمیر سلول های جداگانه تقریبا غیرممکن است.
بر اساس گزارشها، تسلا معاون تولید پیشرفته ۲۴M مت تایلر را که در ۶ سال گذشته روی توسعه یک باتری نیمه جامد کار کرده است، جذب کرده است. یکی از پیشرفت های 24M اختراع “یک کاتد نیمه جامد فوق ضخیم که از مواد فعال پیشرفته کاتد سدیم بدون کبالت و نیکل ساخته شده است.”
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 654 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021
در سال 2019، تسلا استارتاپ فرآیند خشک Maxwell Technologies را خریداری کرد که منجر به ارائه پر زرق و برق روز باتری 4680 در پتانسیل 4680 سلولی شد. با این حال، نتوانست این روش را در مقیاس تولید انبوه تکرار کند و تسلا اکنون متخصصان خارجی را برای کمک به تسلط بر این فرآیند استخدام می کند.
پوشش مرطوب استاندارد که اکنون روی کاتد 4680 اعمال می شود، یک فرآیند طولانی و نامرتب است که به انرژی زیادی و استفاده از مواد شیمیایی سمی نیاز دارد. از طرف دیگر، روش پوشش خشک ایمن تر، ارزان تر است و می تواند در یک مرکز بسیار کوچکتر انجام شود.
در طول روز باتری 2020، تسلا یک سلول بزرگتر 4680 را معرفی کرد که قرار بود به بستههای برق EV وارد شود که قیمت آن نصف باتریهای 2170 فعلی آن است. بسته باتری ساختاری 4680 که تسلا نصب آن را در مدل Y که در گیگا تگزاس مونتاژ شد آغاز کرد، با این حال، طبق گزارش ها فقط 3600 دلار آمریکا کمتر از معادل 2170 سلولی است. این صرفهجوییها در مقایسه با وعدههای بزرگ 4680 نسبتاً اندک است، زیرا آنها فقط از مزایای فیزیکی باتری نوع 4680 ناشی میشوند، نه برخی پیشرفتهای شیمی انقلابی.
تسلا اخیراً از افزایش ظرفیت باتری 4680 100 گیگاوات ساعتی کارخانه گیگافکتوری نوادا خبر داده است که ممکن است سالانه 3.5 میلیارد دلار اعتبار مالیاتی فدرال برای آن به همراه داشته باشد. اگر معمای تولید کاتد خشک انبوه را تا آن زمان حل کند، و با یارانههای دولتی، تسلا از همه شانسها برای تبدیل شدن به تولیدکننده ارزانترین باتریها برخوردار است، همانطور که اکنون مقرونبهصرفهترین سازنده خودروهای برقی است.