کاهش شدید قیمت لیتیوم ممکن است به جای خودروهای برقی ارزان‌تر، حاشیه سود خودروهای برقی را کاهش دهد.

با این حال، خبر بد برای سایر سازندگان خودروهای برقی این است که قیمت لیتیوم برای تسلا نیز در حال کاهش است. چندی پیش، ایلان ماسک داشت شاعرانه می گفت که چگونه داشتن یک پالایشگاه لیتیوم “مجوز چاپ پول” با قیمت کربنات لیتیوم در آن زمان در بالاترین حد خود بود. تسلا حتی برای مجوز پالایشگاه ساحل خلیج فارس درخواست داد و قصد داشت بسته به میزان مشوق‌های ایالتی یا فدرال که دریافت می‌کند، آن را ادامه دهد.

به عنوان مثال، باتری نیمه جامد 150 کیلووات ساعتی که NIO برای وسایل نقلیه خود ساخته است، آنقدر گران است که تقریباً به اندازه خود سدان ET5 است. قبل از کاهش شدید قیمت لیتیوم NIO تنها قصد داشت بسته 150 کیلووات ساعتی با نیکل بالا را به جای فروش کامل وسایل نقلیه مجهز به آن، تنها به عنوان مبادله اجاره برای سفرهای طولانی تر مانند تعطیلات تابستانی ارائه دهد.

دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانه‌های اپل و زمان پیکسل‌سازی‌شده نینتندو، مورد علاقه‌ی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Drastic-lithium-price-nosedive-may-bring-EV-profit-margin-respite-rather-than-cheaper-electric-cars.702255.0.html

دانیل زلاتف
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 635 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021

از زمانی که قیمت‌های لیتیوم با درجه باتری EV تصفیه شده در ماه نوامبر به اوج خود رسید، 47 درصد کاهش یافت و تنها در جمعه تا دوشنبه گذشته تقریباً 4 درصد کاهش یافت. این بزرگترین کاهش درصد قیمت لیتیوم در سال است، اما، به گفته NIO، نودیدیو 2023 متوقف نخواهد شد تا زمانی که کربنات لیتیوم به یک سوم از اوج قیمت 85760 دلاری خود در هر تن برسد.

نیازی به گفتن نیست که سازنده EV عملکرد نسبتاً از این تمایل راضی است. NIO در آخرین تماس سرمایه‌گذاران خود اشاره کرد که کاهش قیمت لیتیوم به میزان قابل توجهی باعث بهبود حاشیه‌های ناخالص آن تا 8 درصد می‌شود، زیرا بسته باتری می‌تواند مسئول نیمی از هزینه‌های تولید EV باشد.

اکنون که قیمت لیتیوم در مسیر نزولی قرار دارد، ممکن است در طرح پالایشگاه خود تجدید نظر کند. با این حال، تسلا کمترین هزینه تولید را در بین همه آنها دارد، بنابراین حاشیه سود رکورددار آن ممکن است بیشترین سود را از کاهش قیمت فعلی لیتیوم در بحبوحه جنگ قیمت خودروهای الکتریکی که خودش ایجاد کرده است، داشته باشد.

اتصال دیوار کابل 24 اینچی تسلا موتورز را در آمازون دریافت کنید