طبق گزارش ها، AMD و Nvidia سهم بازار را در سه ماهه سوم 2022 از دست می دهند زیرا محموله های پردازنده گرافیکی با کاهش 25 درصدی سال به سال روبرو شده اند.



Jon Peddie Research (JPR) آخرین گزارش خود را در مورد بازار رایانه های شخصی در سه ماهه سوم 2022 منتشر کرده است. تحلیل ها نشان می دهد که اعداد سه ماهه سوم، یک چهارمی که بازار رایانه های شخصی به طور سنتی سرعت خود را افزایش می دهد، نتوانسته است انتظارات را برآورده کند. به عنوان مثال، گزارش شده است که محموله های CPU نسبت به سه ماهه سوم 2021 19 درصد کاهش یافته است.

با این اوصاف، این CPU نیست، بلکه بازار GPU است که بیش از همه تحت تأثیر رکود فعلی در فضای رایانه شخصی قرار گرفته است.

بازار GPU در سه ماهه سوم 2022

مطابق گزارش JPRاگرچه مجموع محموله‌های پردازنده‌های گرافیکی رایانه‌های شخصی در سه ماهه سوم ۲۲ به ۷۵.۵ میلیون رسید و انتظار می‌رود با نرخ سالانه ۲.۸ درصد رشد کند و در مجموع ۳۱۳۸ میلیون واحد تا سال ۲۰۲۶ رشد کند، فروش کلی GPU نسبت به سال گذشته ۲۵.۱ درصد کاهش یافته است. کاهش سرعت محموله‌ها بیشتر در بخش لپ‌تاپ‌ها بوده است که شاهد کاهش 30 درصدی بوده در حالی که فروش گرافیک‌های دسکتاپ 15.43 درصد کاهش یافته است. JPR خاطرنشان می کند که این “بزرگترین افت از زمان رکود اقتصادی 2009” است.

در ادامه، هر دو انویدیا و AMD سهم بازار خود را در سه ماهه سوم سال 22 با کاهش 8.5% و 1.87% از دست دادند. از سوی دیگر، اینتل شاهد افزایش 10.3 درصدی به سهم کلی بازار سه ماهه خود بود. بنابراین، اینتل با 72 درصد از سهم بازار بر چشم انداز پردازنده گرافیکی رایانه های شخصی Q3’22 تسلط داشت در حالی که انویدیا و AMD در 2 قرار دارند.nd و 3rd با 16 درصد و 12 درصد.

در نهایت، هر دو AMD و Nvidia پردازنده‌های گرافیکی کمتری را در سه‌ماهه سوم ۲۲ در مقایسه با سه ماهه دوم ۲۲ عرضه کردند، زیرا این شرکت‌ها به ترتیب کاهش عظیم ۴۷.۶ درصدی و ۱۹.۷ درصدی را تجربه کردند. اینتل بار دیگر با افزایش 4.7 درصدی از این نظر توانست در وضعیت مثبت باقی بماند.

بازار CPU در سه ماهه سوم 2022

مشابه بازار گرافیک، محموله‌های پردازنده‌ها نیز در مقایسه با سه ماهه نسبت به سه ماهه 5.7 درصد کاهش یافته است. کل واحدهای CPU جابه‌جا شده، از جمله فروش پردازنده‌های رومیزی و نوت‌بوک، برای سه ماهه 22 به 66 میلیون رسید، 4 میلیون واحد کمتر از Q2’22 و 15 میلیون واحد کمتر از Q3’21.

به طور خاص، محموله های CPU دسکتاپ 10٪ افزایش یافت در حالی که فروش پردازنده برای استفاده در نوت بوک ها شاهد 10٪ کاهش بود.

جان پدی، رئیس JPR، معتقد است که به ازای هر تامین‌کننده رایانه شخصی، سقوط استخراج کریپتو، سیاست‌های چین در برابر کووید صفر که بر تولید تأثیر می‌گذارد، تحریم‌های آمریکا بر چین، تورم فزاینده که منجر به افزایش قیمت‌ها توسط AIB‌ها می‌شود، و عدم قطعیت در آینده می‌توانند از این عوامل باشند. دلایل احتمالی بازار کساد رایانه های شخصی در سه ماهه سوم سال 22.

در نهایت، Peddie فکر می‌کند که «احساس این است که محموله‌های Q4 کاهش می‌یابد، اما ASP‌ها افزایش می‌یابند، عرضه خوب می‌شود و همه تعطیلات خوشی خواهند داشت».

AMD Ryzen 5 5600 را در آمازون بخرید


منبع: https://www.notebookcheck.net/AMD-and-Nvidia-reportedly-lose-market-share-in-Q3-2022-as-GPU-shipments-suffer-massive-25-year-over-year-decline.670012.0.html