سری موبایل های Intel Meteor Lake با حداکثر 14 هسته Core i9 به بیرون درز کرد، زیرا iGPU 128 EU Alchemist + Xe LPG نیز ممکن است در کارت باشد


در حالی که اینتل هنوز به طور رسمی از سری پردازنده های Meteor Lake رونمایی نکرده است، برخی از تراشه های Meteor Lake موبایل شروع به ظهور کرده اند. به عنوان مثال، ما گزارش دادیم که لپ تاپ MSI Prestige 16 که در Computex 2023 فاش شد، از یک پردازنده MTL بهره می برد. به طور مشابه، پردازنده‌های MTL-P مانند Intel Core Ultra 7 1002H نیز به بیرون درز کرده‌اند و نگاهی اجمالی به خانواده Meteor Lake به ما می‌دهند. اکنون، افشای جدیدی از Moore’s Law Is Dead اطلاعات بیشتری را در مورد پردازنده‌های آتی از جمله جزئیات مربوط به Xe LPG iGPU جدید که گفته می‌شود روی تراشه‌های MTL عرضه می‌شود، به ما داده است.

با شروع سری پردازنده‌های مرکزی، تام اسلایدی با عنوان «صفحه اولیه Meteor Lake Mobile SKU» را فاش کرد که جزئیات بخش‌بندی پردازنده‌های MTL-U، MTL-P و MTL-H را نشان می‌دهد. این اسلاید همچنین به پردازنده‌های Raptor Lake Refresh یا RPL با محدودیت توان 55 وات PL1 اشاره می‌کند.

اینتل Meteor Lake-U

در پایین ترین سطح، ما SKU های MTL-U با محدودیت 7 وات PL1 TDP داریم. این SKUها از یک CPU 5 هسته ای (1 هسته P + 4 هسته E) Core i3 که دارای یک iGPU با 3 هسته Xe است تا یک تراشه Core i7 9 هسته ای (1 هسته P + 8 هسته E) با یک iGPU با 4 هسته Xe. به نظر می رسد این اسلاید قدیمی باشد زیرا هنوز SKUهایی را با نام تجاری Core i ذکر می کند و نه طرح جدید.

به نظر می رسد پردازنده های رده بالای MTL-U با 15 وات PL1 از پردازنده 12 هسته ای Core i7 با 4 هسته P + 8 هسته E و 7/8 هسته Xe برای iGPU برتری دارند.

اینتل Meteor Lake-P و Meteor Lake-H

با حرکت به سمت MTL-P 28 واتی، اسلاید فاش شده یک Core i5 SKU را با “تا” 10 هسته (2 هسته P + 8 هسته E) در کنار 4/7 هسته Xe برای گرافیک در پایین و یک هسته نشان می دهد. 14 هسته ای (6 هسته P + 8 هسته E) Core i7 با iGPU با 8 هسته Xe در بالای این مجموعه.

در نهایت، SKU های قدرتمندتر Meteor Lake-H می توانند شامل یک پردازنده 12 هسته ای Core i5، یک پردازنده 14 هسته ای Core i7 و یک پردازنده 14 هسته ای Core i9 باشند. طبق گزارش‌ها، تمامی تراشه‌ها دارای 8 هسته Xe در iGPU و محدودیت توان PL1 45 وات خواهند بود.

جدا از مجموعه MTL، MLID همچنین اسلایدی را منتشر کرد که در آن به افزایش 33 درصدی هسته های گرافیکی Xe LPG iGPU MTL نسبت به Iris Xe در تراشه های Raptor Lake اشاره کرد. از آنجایی که گرافیک Iris Xe در پردازنده‌های موبایل اینتل Raptor Lake به 96 واحد اجرایی (EU) می‌رسد، iGPU Xe LPG MTL می‌تواند تا 128 واحد EU داشته باشد که افزایش 33 درصدی را نشان می‌دهد.

وقتی صحبت از معماری گرافیکی به میان می‌آید، یکی از منابع تام پیشنهاد کرد که iGPU می‌تواند مبتنی بر «معماری نسل بعدی» باشد که «بین Alchemist و Battlemage» قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، iGPU Meteor Lake می‌تواند مبتنی بر معماری Alchemist یا Alchemist+ بهینه‌سازی شده باشد و نه نسل بعدی Battlemage.

در مجموع، به نظر می‌رسد که تراشه‌های Meteor Lake تلفن همراه نه تنها می‌توانند تا 14 هسته داشته باشند، بلکه ممکن است شاهد یک iGPU با حداکثر 128 اتحادیه اروپا باشیم، همان پردازنده گرافیکی دسکتاپ Arc A380.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-mobile-lineup-leaks-with-up-to-14-core-Core-i9-as-128-EU-Alchemist-Xe-LPG-iGPU-might-also-be-on-the-cards.732623.0.html