پردازندههای گرافیکی نسل پنجم جدید اکنون عملکرد افزایشیافتهای را برای سایهزنی با نرخ متغیر 4×2 و 4×4 (VRS)، بهینهسازی 2x MSAA و پشتیبانی بهبود یافته از بافرهای پویا Vulkan ارائه میکنند.
نسل پنجم از کلاسترها و حافظه پنهان TCS23 برای دستیابی به حداکثر کارایی در سطح پایین استفاده می کند. ARM گفت که نسل پنجم در سال اول، جنبه هایی مانند پیچیدگی صحنه، گرافیک بهتر و قدرت سیستم حافظه را هدف قرار خواهد داد. به عنوان مثال، Deferred Vertex Shading Engine جدید آماده است تا نیازهای پهنای باند حافظه کمتری را فراهم کند و در نتیجه منجر به قدرت و حرارت کمتر شود.
ARM Cortex-X4 و معماری v9.2 را می توان در گوشی های پرچمدار سال 2024 انتظار داشت. ما در حال حاضر گزارش هایی از کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 3 را می بینیم که احتمالاً دو هسته Cortex-X4 را بسته بندی می کند در حالی که MediaTek Dimensity 9300 آینده می تواند تا چهار هسته X4 را ارائه دهد.
منبع: https://www.notebookcheck.net/ARM-details-v9-2-TCS23-architecture-with-up-to-14-cores-and-15-gains-Cortex-X4-with-3-4-GHz-clock-along-with-10-core-5th-Gen-Immortalis-G720-GPU-unveiled.721892.0.html
ARM گفت که با Tencent و MediaTek کار می کند تا صنعت را به پذیرش Smart Global Illumination (SmartGI) برای ردیابی پرتو هدایت کند. این شرکت همچنین با Epic Games همکاری می کند تا رندر دسکتاپ Unreal Engine 5 را به اندروید بیاورد.
در حالی که Immortalis-G720 را می توان با حداکثر 10 هسته پیکربندی کرد، Mali-G720 می تواند از 6 تا 9 هسته مجهز شود. از طرف دیگر Mali-G620 از 5 هسته یا کمتر پشتیبانی می کند.
در بخش گرافیکی، ARM از معماری Valhall به سمت طراحی جدید GPU به نام نسل 5 حرکت می کند. استفاده از معماری GPU نسل 5، Immortalis-G720 جدید در کنار پردازنده های گرافیکی Mali-G720 و Mali-G620 جدید است. ARM میگوید که نسل پنجم میتواند تا 15 درصد عملکرد بالاتر و 15 درصد عملکرد بالاتر در هر وات را ارائه دهد.