بررسی لپ تاپ OLED ایسوس Zenbook Pro 14: رقیب مک بوک پرو با صفحه نمایش OLED 120 هرتزی

Zenbook Pro 14 جدید ایسوس یک دستگاه 14 اینچی قدرتمند است که کاربران خلاق را هدف قرار می دهد و بنابراین مستقیماً با Apple MacBook Pro 14 رقابت می کند. از این رو، سازنده جدیدترین قطعات اینتل و انویدیا را نصب می کند: هر دو Core i9-13900H و GeForce. لپ تاپ RTX 4070 عملکرد زیادی را برای چنین دستگاه جمع و جور ارائه می دهد. Zenbook همچنین نسبت به لپ‌تاپ‌های چندرسانه‌ای بزرگ‌تر مانند XPS 15 von Dell جدید از دل، عملکرد بسیار بیشتری دارد.

یک صفحه نمایش OLED با فرکانس 120 هرتز به عنوان نمایشگر استفاده می شود. کیفیت تصویر ذهنی به طور کلی بسیار خوب است، اما مناطق روشن به دلیل صفحه نمایش لمسی کمی دانه‌دار به نظر می‌رسند. علاوه بر این، PMW از روشنایی 50٪ و کمتر استفاده می شود. همانند سایر لپ‌تاپ‌های OLED ایسوس، یک ویژگی نرم‌افزاری وجود دارد که اجازه می‌دهد OLED بدون PWM کم‌نور شود، اما کاربران باید هر بار این مورد را از طریق نرم‌افزار فعال کنند. پروفایل های رنگی مختلف بسیار خوب هستند. صفحه نمایش P3 به طور خاص بسیار دقیق است و نیازی به کالیبراسیون بعدی ندارد. با این حال، پروفایل های رنگی در حالت HDR در دسترس نیستند و عملکرد HDR به سادگی در مک بوک پرو اپل بسیار بهتر عمل می کند و پنل مینی ال ای دی آن نیز به مقادیر روشنایی بسیار بالاتری دست می یابد.

صفحه کلید نیز فقط متوسط ​​است که با توجه به قیمت بالای خرید کمی ناامید کننده است. DialPad اضافی در سمت چپ بالای صفحه لمسی نیز بیشتر یک حقه است. اجرای برنامه های Adobe بسیار خوب کار می کند، اما در نهایت، میانبرها و ترکیب کلیدها سریعتر کار می کنند. به‌طور پیش‌فرض، روشنایی و میزان صدا را نیز می‌توان با استفاده از DialPad تنظیم کرد، اما با کلیدهای ویژه اختصاصی نیز بسیار سریع‌تر عمل می‌کند. یکی دیگر از اشکالات عمر باتری است (مخصوصاً با 120 هرتز فعال)، بدون ذکر قیمت، که در مورد ما به 3500 یورو (~ 3750 دلار آمریکا) می رسد.

تمرکز بر روی عملکرد است: به لطف Intel Core i9-13900H و پردازنده گرافیکی لپ تاپ Nvidia GeForce RTX 4070، Zenbook Pro جدید یک نوت بوک 14 اینچی بسیار سریع است. با این حال، صفحه نمایش OLED با کیفیت تصویر با حداقل دانه بندی مشکل دارد و همچنین باید از نظر عمر باتری سازش هایی انجام شود.

البته یک رقیب بزرگ Apple MacBook Pro 14 است که از نظر عملکرد خام CPU و GPU دارای معایبی است، اما در کل لپ تاپ بهتری است. علاوه بر این، اگر می خواهید از لپ تاپ برای بازی های فعلی استفاده کنید، مک بوک گزینه ایده آلی نیست. یک رقیب جالب دیگر از خود ایسوس می آید: اگرچه ROG Zephyrus G14 در درجه اول یک ماشین بازی است، اما می توان از آن برای اهداف خلاقانه نیز استفاده کرد (همچنین با پردازنده گرافیکی لپ تاپ RTX 4070 موجود است). پنل mini-LED یا IPS مات (بسته به پیکربندی) حتی مزایایی نسبت به صفحه نمایش OLED دارد.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Asus-Zenbook-Pro-14-OLED-laptop-review-MacBook-Pro-rival-with-120-Hz-OLED-display.725187.0.htmlاین دستگاه نسبت به بسیاری از لپ‌تاپ‌های 14 اینچی دیگر به‌طور قابل‌توجهی حجیم‌تر است، اما قطعات به اندازه کافی خنک می‌شوند و پورت‌های کافی نیز وجود دارد. سازنده همچنین به لطف واحد پایه مخروطی، ضخامت قاب را به خوبی پنهان می کند. با این حال، برای عملکرد کامل GeForce RTX 4070، کاربران باید آن را فعال کنند کارایی حالت، که در آن طرفداران به طور قابل توجهی بلندتر می شوند.