باتری LFP بینظیر تسلا مدل Y با برد بیش از 600 مایل توسط تامینکننده فولکسواگن رونمایی شد
دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانههای اپل و زمان پیکسلسازیشده نینتندو، مورد علاقهی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانههای شخصی و کنسولها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.
با این حال، برداشت مهم این است که به نظر می رسد این اولین باری است که یک باتری فسفات با چگالی انرژی نزدیک به سلول های گران قیمت مبتنی بر نیکل معرفی شده است. بزرگترین تامین کننده باتری EV در جهان CATL همچنین دارای سلول های فسفات با منگنز است که آن را باتری M3P می نامد که برای مدل Y شایعه شده است، با این حال آنها چگالی کمتری – 210 وات ساعت بر کیلوگرم – نسبت به آنچه Gotion اعلام کرد ارائه می دهند.
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 739 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021
با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا کارخانه 2.36 میلیارد دلاری میشیگان سلولهای LMFP جدید Gotion را تولید خواهد کرد یا اینکه با توجه به اینکه فولکسواگن سهم بزرگی در Gotion دارد، این سلولها برای خودروهای تسلا خواهند بود. بازه زمانی 2024 مصادف با عرضه مدل 2 در تابستان آینده خواهد بود و تسلا برای آن به یک قایق از باتری های مقرون به صرفه LFP نیاز دارد.
اگرچه این احتمالاً روی استاندارد بیش از حد سخاوتمندانه CLTC آزمایش شده است که برآورد ETA مربوطه آن میتواند تا یک سوم کوتاهتر باشد، اما برای بستههایی با فناوری ارزانتر و فراگیر فسفات بسیار چشمگیر است. برای مثال، میتواند مسافت بیش از 400 مایلی را از باتری پایه تسلا مدل 3 و شاید همان برد را برای مدل 2 آینده 53 کیلووات ساعتی، با توجه به اینکه میتواند حدود 30 درصد سبکتر باشد، مجاز کند.
هنگامی که یکی از 10 سازنده برتر باتری در جهان، Gotion برنامههای خود را برای یک کارخانه غول پیکر میشیگان اعلام کرد که سلولهای LFP را از نوع مورد استفاده در تسلا مدل Y یا مدل 3 پایه بسازد، مشخصات آنها دقیقاً مشخص نبود. گوتیون در آن زمان گفت که این نیروگاه در نهایت ظرفیت 200 گیگاوات ساعتی را در یک دوره 5 ساله ارائه خواهد کرد و با یک شرکت همکاری می کند.شرکت بزرگ خودروسازی فهرست شده در ایالات متحده” بر “پایه های تولید باتری” آنجا.
با این حال، اکنون Gotion اعلام کرد که تحقیق و توسعه سلولهای LFP با منگنز افزوده – به اصطلاح فناوری LMFP – منجر به سلولهایی با چگالی انرژی 240 Wh/kg شده است که در سال آینده تولید انبوه خواهند شد. سلول های L600 LMFP در چیزی که Gotion آن را بسته باتری Astroinno می نامد با چگالی کلی 190 Wh/kg قرار می گیرد. این چیزی است که در حال حاضر بسته باتری سه تایی EV با نیکل و کبالت گران قیمت ارائه می دهد و Gotion ادعا می کند که سلول های LMFP جدید می توانند خودروهای الکتریکی با برد 1000 کیلومتر (626 مایل) را تامین کنند.