اولین خودروی الکتریکی با باتری ارزان سدیم یونی که به نظر می رسد خارج از شراکت فولکس واگن، برد 157 مایلی را ارائه می دهد.
در هر صورت، مدل سهول فولکسواگن بهعنوان پلتفرم تست باتری Na-ion دقیقاً به این دلیل انتخاب شد که برای نسل اول سلولهای سدیمی مناسب است. “ما قضاوت میکنیم که استفاده از باتریهای یون سدیم در بازار خودروهای انرژی جدید با خودروهای برقی کلاس A00 آغاز میشود، به همین دلیل است که مدلی مانند Sehol E10X را برای آزمایشهای نصب خود انتخاب کردیم.یکی از مدیران اجرایی گفت.
با باتری سدیم یون، Sehol E10X آزمایشی قادر است با شارژ حدود 157 مایل (252 کیلومتر) را طی کند و تا سرعت 4 درجه سانتیگراد یا 15 دقیقه شارژ شود. سلول های Na-ion باتری HiNa در حال حاضر با چگالی انرژی 145 Wh/kg عرضه می شوند و برای 4500 چرخه شارژ-تخلیه کامل رتبه بندی می شوند. دو برابر شدن چرخه ها و چگالی انرژی 200 Wh/kg برای دومین نسل باتری Na-ion که HiNa در حال حاضر در حال توسعه است، انتظار می رود.
در حالی که این اعداد در مقایسه با چگالی باتریهای لیتیومی عملکرد فعلی چندان چشمگیر به نظر نمیرسند، سلولهای Na-ion برای تولید بسیار مقرونبهصرفهتر و با شیمی کمتر فرار هستند. به عنوان مثال، سلولهای 4680 تسلا در مدل Y که بسیار تبلیغ میشوند، چگالی انرژی را 244 وات ساعت بر کیلوگرم تنظیم کردهاند، بنابراین تفاوت با دومین نسل باتریهای یون سدیم چندان بزرگ نخواهد بود.
سرمایه گذاری مشترک فولکس واگن با JAC در چین، اولین خودروی الکتریکی را تولید کرده است که از فناوری نوپای باتری یون سدیم نیرو می گیرد. این بسته تولید انبوه که توسط HiNa Battery ارائه میشود، در یکی از مدلهای سرمایهگذاری مشترک برند سهول – E10X – نصب میشود که یک خودروی برقی شهری کوچک با قیمت بسیار مقرونبهصرفه و محدوده مناسبی است که فولکسواگن قایقهایی از آن را در چین میفروشد.
دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانههای اپل و زمان پیکسلسازیشده نینتندو، مورد علاقهی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانههای شخصی و کنسولها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.
منبع: https://www.notebookcheck.net/First-electric-car-with-cheap-sodium-ion-battery-offers-157-miles-of-range-as-it-appears-out-of-a-VW-partnership.697298.0.html
بزرگترین سازندگان باتریهای برقی جهان CATL و BYD نیز در آستانه تولید انبوه باتریهای Na-ion هستند و بهویژه انتظار میرود که BYD امسال شروع به کار کند. شایعه اخیری که BYD تکذیب کرد این بود که سدان دلفین آن با بسته یون سدیم عرضه می شود که قیمت آن را تا 25 درصد در مقایسه با همتای Li-ion خود کاهش می دهد.