اولین خودروهای الکتریکی با باتری‌های سدیم یونی BYD و CATL بدون لیتیوم تا پایان سال عرضه می‌شوند

در حالی که اولین خودروی الکتریکی با باتری ارزان‌تر و ایمن‌تر سدیم یونی که از لیتیوم استفاده نمی‌کند معرفی شده بود، زمان آن رسیده است که دو سازنده بزرگ باتری CATL و BYD وارد قطار Na-ion شوند و واقعاً این فناوری را به جریان بیندازند.

BYD از رویکرد هیبریدی مشابهی استفاده می کند، اما قبلاً این موضوع را رد کرده است که سدان دلفین آن با بسته یون سدیم عرضه می شود که می تواند قیمت آن را تا 25 درصد در مقایسه با همتای Li-ion کاهش دهد. هر دو BYD و CATL زمانی که قیمت لیتیوم در سال گذشته رکورد پشت سر گذاشت، توسعه باتری Na-ion را تسریع کردند.

دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانه‌های اپل و زمان پیکسل‌سازی‌شده نینتندو، مورد علاقه‌ی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.


منبع: https://www.notebookcheck.net/First-electric-cars-with-BYD-and-CATL-sodium-ion-batteries-without-lithium-to-launch-by-year-s-end.709264.0.html

با این حال، هر دو CATL و BYD قصد دارند از آنها در خودروهای الکتریکی بزرگتر به شکل هیبریدی همراه با سلول های لیتیومی استفاده کنند. به عنوان مثال، فناوری یکپارچه سازی سیستم باتری AB نوآورانه CATL، به سلول هایی از انواع مختلف اجازه می دهد تا در یک بسته باتری استفاده شوند. این موضوع نقاط ضعف هر فناوری را برطرف می‌کند و نقاط قوت آن‌ها را تکمیل می‌کند، بنابراین CATL در سابقه می‌گوید که باتری‌های هیبریدی Na-ion را می‌توان در خودروهای الکتریکی متوسط ​​نیز استفاده کرد، نه تنها در مدل‌های ساب کامپکت با برد کوتاه.

بر اساس گزارش‌ها، BYD همچنان در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از باتری سدیم یونی خود در Seagull تازه معرفی شده است که با شارژ تنها 14000 دلار آمریکا 250 مایل را طی می‌کند. Seagull مقرون به صرفه اخیراً توسط BYD با باتری‌های لیتیوم آهن فسفات معرفی شد، اما طبق گزارش‌ها، مدل Na-ion هنوز برای نیمه دوم سال در دسترس است.

هر دو باتری یون سدیم CATL و BYD امسال وارد تولید انبوه خواهند شد، و در مورد CATL، حتی اکنون مشخص است که کدام برند اول آن را دریافت خواهد کرد. اولین خودروهای برقی با باتری Na-ion CATL توسط برند جدید iCAR چریو همچنین در حرکت‌های شهری کوچک QQ Ice Cream و Little Ant بروید.

باتری سدیم یون CATL چگالی انرژی 160 کیلووات ساعت بر کیلوگرم را ارائه می‌کند که در مجموعه باتری‌های LFP که هنوز از لیتیوم استفاده می‌کنند، و همینطور برای ایجاد BYD وجود دارد. تولید سلول‌های یون Na-ion بدون لیتیوم گران‌قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تر است و از مواد شیمیایی بسیار کمتر فرار و ایمن نسبت به باتری‌های فعلی برخوردار است. با توجه به چگالی انرژی نسبتا کم آنها تاکنون فقط برای خودروهای برقی شهری کوچک با برد محدود در نظر گرفته شده است.

اتصال دیواری 48A تسلا را با کابل 24 اینچی در آمازون دریافت کنید