انویدیا می تواند برخی از پردازنده های گرافیکی هوش مصنوعی خود را به سامسونگ برون سپاری کند


تقاضای روزافزون برای شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی قدرتمند، سود انویدیا را در سال گذشته به اوج جدیدی رسانده است، با این حال اگر تیم گرین به یک کارخانه ریخته‌گری وابسته بماند، وضعیت می‌تواند از کنترل خارج شود. TSMC نیز محدودیت‌های خود را دارد و با توجه به اینکه بسیاری از مشتریان دیگر خواهان بخشی از موج 3 نانومتری آینده هستند، انویدیا کاملاً آگاه است که تولید پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی آن ممکن است محدودیت‌های نامطلوبی داشته باشد. تیم گرین برای تنوع بخشیدن به منابع تولید خود، مذاکراتی را با سایر کارخانه های ریخته گری آغاز کرده است. در Computex ’23، جنسن هوانگ، مدیر عامل انویدیا، رضایت خود را از گره‌های نسل بعدی اینتل بیان کرد و پیشنهاد کرد که پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی آینده می‌توانند بر روی گره‌های اینتل 4 یا حتی 20A تولید شوند. گزارش اخیر همچنین نشان می دهد که سامسونگ می تواند بار دیگر به عنوان تولید کننده تراشه برای پردازنده های گرافیکی پیشرفته انویدیا انتخاب شود.

سامسونگ با تولید پردازنده های گرافیکی انویدیا بیگانه نیست. این غول کره‌ای قبلاً در سال 2017 همه پردازنده‌های گرافیکی بازی RTX 3000 انویدیا را در طول همه‌گیری بر روی گره‌های 8 نانومتری به‌علاوه پردازنده‌های گرافیکی موبایل GTX 1050/Ti روی گره‌های ۱۴ نانومتری در سال ۲۰۱۷ ساخته بود. در حال حاضر، TSMC در حال ساخت تمام Stack‌های Nvidia از جمله GPU است. مدل های بازی، HPC و AI. با توجه به ظرفیت‌های تولید محدودی که برای نودهای 3 نانومتری آینده TSMC پیش‌بینی می‌شود، انویدیا به دنبال کارخانه‌های دیگر از جمله سامسونگ است. منابع صنعتی نزدیک به نشریه کره جنوبی Chosun Biz ادعا می کنند که انویدیا در حال مذاکره با سامسونگ است، اگرچه این همکاری تا حد زیادی بستگی به تایید عملکرد نودهای 3 نانومتری سامسونگ دارد.

در حال حاضر، نودهای 3 نانومتری سامسونگ همچنان با مشکلات بازدهی مواجه هستند، بنابراین تحلیلگران صنعت که توسط DigiTimes استناد شده است، معتقدند که انویدیا ممکن است سفارشات در مقیاس بزرگ را خیلی زود انجام ندهد. این امر می‌تواند طی چند سال به شدت تغییر کند، زیرا سامسونگ دائماً در حال سرمایه‌گذاری در بهبود فناوری‌های بسته‌بندی 2.5 بعدی و سه بعدی خود است.

پردازنده‌های گرافیکی RTX 3000/4000 انویدیا و همچنین پردازنده‌های گرافیکی مرکز داده A100 و H100 با سهم 90 درصدی بر بازار سخت‌افزار هوش مصنوعی تسلط دارند. با این حال، AMD اخیرا معرفی کرده است پشتیبانی از ROCm برای کارت های بازی Radeon 7000 خود، به اکثر برنامه های کاربردی هوش مصنوعی با استفاده از هسته های Nvidia Tensor اجازه می دهد تا روی سخت افزار Team Red کار کنند، در حالی که اینتل ممکن است با پردازنده های گرافیکی Xe2-HPG آینده نیز تراشه کند.

کارت گرافیک Nvidia Tesla A100 40 گیگابایتی را در آمازون بخرید


منبع: https://www.notebookcheck.net/Nvidia-could-outsource-some-of-its-AI-GPUs-to-Samsung.732163.0.html