نشت Meteor Lake و Arrow Lake اینتل نشان می‌دهد که پردازنده‌های نسل چهاردهم روی کارایی بهتر تمرکز دارند در حالی که تراشه‌های نسل پانزدهم می‌توانند تا 34 درصد افزایش IPC را به همراه داشته باشند.

تام همچنین معتقد است که Meteor Lake بهره وری انرژی را هدف قرار داده است. مصرف انرژی یکی از بزرگترین مشکلات پردازنده های Raptor Lake است، زیرا Core i9-13900K پرچمدار می تواند انرژی زیادی مصرف کند. به عنوان مثال، اگرچه Core i9-13900K دارای TDP 125 وات است، اما پس از برداشته شدن تمام محدودیت‌های برق، می‌تواند از شمال 300 وات تحت بار استفاده کند.

در نهایت، تام گزارش می دهد که Meteor Lake انتظار می رود تراشه های دسکتاپ RPL-S را در همه بخش ها شکست دهد، اما عملکرد بازی افزایش قابل توجهی نخواهد داشت.

دریاچه پیکان

پس از Meteor Lake، طبق گزارش ها، اینتل 15 را عرضه خواهد کردهفتم پردازنده های نسل Arrow Lake در نیمه دوم سال 2024. به گفته تام، Arrow Lake از همان سوکت LGA1851 استفاده می کند و تا 8 هسته با کارایی بالا “Lion Cove” و 16 هسته “Skymont” کم مصرف را به همراه خواهد داشت. 24 هسته ای. ممکن است اینتل در ابتدا برای پیکربندی “Desktop-first” 8 P و 32 E-core برای 40 هسته عظیم برنامه ریزی کرده باشد، اما به نظر می رسد که بعداً این ایده را کنار گذاشته است.

اینتل با عرضه‌های اخیر CPU مصرف‌کننده خود در حال پیشرفت است. 12 شرکتهفتم ژنرال معماری Alder Lake شاهد نبرد AMD Zen 3 بود. اینتل با صرفه جویی در مصرف انرژی تراشه های رده بالا، CPU های Alder Lake را از هر نظر با 13 ارتقا داد.هفتم پردازنده های نسل “Raptor Lake”. اگر جدیدترین جزئیات از افشای سخت افزار قانون مور مرده است درست است، 14 آینده اینتلهفتم ژنرال «دریاچه شهابی» و 15هفتم معماری‌های CPU “Arrow Lake” ممکن است باعث نگرانی AMD شود.

دریاچه شهابی

Intel Core i5-13600K را در آمازون بخرید


منبع: https://www.notebookcheck.net/Intel-Meteor-Lake-and-Arrow-Lake-leak-suggests-the-14th-gen-CPUs-focus-on-better-efficiency-while-the-15th-gen-chips-could-bring-an-up-to-34-IPC-uplift.668447.0.html

با رفتن به پیکربندی هسته، تراشه Meteor Lake برتر طبق گزارشات دارای 6 هسته Redwood Cove و 16 هسته Crestmont (6 هسته P و 16 هسته E) است. ظاهراً اینتل طراحی 8 P و 16 E-core “Desktop-first” را برای چیدمان هسته ذکر شده که بین انواع دسکتاپ و HX موبایل به اشتراک گذاشته خواهد شد، کنار گذاشته است.

در مقایسه با 14هفتم نسل Redwood Cove، هسته عملکرد Lion Cove ظاهراً ارتقای IPC عظیم 22-34٪ را به همراه خواهد داشت. به طور مشابه، Skymont E-core نیز می تواند ارتقای سالمی را نسبت به 14 به ارمغان بیاوردهفتم هسته E-core Gen Crestmont.

در نهایت، منابع تام ادعا می کنند که اینتل از گره پردازش 20A این شرکت برای تراشه های لپ تاپ Arrow Lake سری U و P استفاده خواهد کرد. در حالی که ARL-S دسکتاپ می تواند در نهایت از Intel 20A استفاده کند، انتظار می رود که این شرکت از TSMC N3 یا N3X از هم اکنون استفاده کند.

چندی پیش گزارش دادیم که اینتل قصد دارد تراشه های موبایل و دسکتاپ Meteor Lake را به ترتیب در سه ماهه دوم و سوم و چهارم سال 2023 عرضه کند. افشاکننده همچنان پشت ادعای قبلی خود ایستاده است و معتقد است که اینتل پردازنده‌های دسکتاپ Meteor Lake را در نیمه دوم سال 2023 عرضه خواهد کرد. او اکنون فکر می کند اینتل 14 استهفتم پردازنده های نسل از LGA 1851 استفاده خواهند کرد.

برخلاف هسته‌های عملکرد Raptor Cove رپتور لیک، تام پیشنهاد می‌کند که هسته‌های ردوود کوو Meteor Lake افزایش قابل‌توجهی IPC را بین 15 تا 25 درصد به همراه خواهند داشت. اما این افزایش IPC با “حداقل یک رگرسیون ساعت خفیف در گره Intel 4 در مقایسه با Raptor Lake” همراه خواهد بود. به همین ترتیب، 14هفتم هسته های الکترونیکی Crestmont می توانند بیش از 15٪ بهبود IPC را نسبت به 13 به ارمغان بیاورندهفتم هسته های الکترونیکی نسل Gracemont.

از آنجایی که اینها شایعات اولیه معماری CPU هستند که به هیچ وجه نزدیک به رونمایی نیستند، اطلاعات ارائه شده در اینجا را با دوز سالمی از شک و تردید در نظر بگیرید.