لوازم الکترونیکی نسل بعدی می‌تواند بسیار گران‌تر باشد زیرا ویفرهای 3 نانومتری TSMC قیمت هر قطعه 20000 دلار آمریکا دارند.

بسیاری از بزرگان صنعت مانند انویدیا، کوالکام، اپل و مدیاتک ظرفیت تولید TSMC در سال‌های 2023 و 2024 را مورد بررسی قرار داده‌اند. برخی از محصولات آسیب‌دیده می‌توانند شامل گوشی‌های هوشمند مجهز به Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3، MediaTek Dimensity 10,000 (آزمایشی)، آیفون‌های قدرتمند باشند. توسط پردازنده های A17 Bionic، Apple M3 MacBooks و Ryzen 9000. قیمت های بالا به علاوه ظرفیت محدود می تواند برخی از شرکت ها را مجبور کند تا یک یا دو نسل بیشتر از آنچه در نظر داشتند به خانواده N5 بچسبند.

من از سن 8 سالگی یک گیمر پرشور رایانه شخصی بودم. اشتیاق من به بازی در نهایت مرا به سمت فناوری عمومی سوق داد و اولین کنسرت نویسندگی خود را در سن 19 سالگی دریافت کردم. من مدرک مهندسی مکانیک دارم و در رشته مهندسی مکانیک کار کرده ام. صنعت تولید و چند نشریه دیگر مانند Wccftech قبل از پیوستن به Notebookcheck در نوامبر 2019. موضوعات مختلفی از جمله گوشی‌های هوشمند، بازی و سخت‌افزار رایانه را پوشش می‌دهم.




منبع: https://www.notebookcheck.net/Next-gen-electronics-could-be-a-lot-more-expensive-as-TSMC-s-3-nm-wafers-cost-US-20-000-apiece.669763.0.html

دیجی‌تایمز می‌افزاید که ناتوانی سامسونگ در همگام شدن با TSMC در بازار نیز عاملی برای قیمت‌های بالاست. بازده فرآیند 3 نانومتری GAA همچنان پایین تر از حد معمول است و هیچ نشانه ای وجود ندارد که آیا به زودی بهبود خواهد یافت یا خیر. فاش کننده توییتر RGCloudS می‌گوید انتظار می‌رود بازدهی تا آوریل 2023 به 70 درصد برسد. اگرچه این میزان تقریباً به خوبی TSMC نیست، برخی پیشرفت‌های بیشتر می‌تواند سامسونگ را دوباره رقابتی کند، شاید برای حمایت از کوالکام و انویدیا کافی باشد.

رئیس Honcho Jensen انویدیا افزایش هزینه های ریخته گری را یکی از دلایل اصلی قیمت های فاحش کارت گرافیک این شرکت ذکر کرد. قیمت ویفرهای نیمه هادی طی چند سال گذشته تا حدی به دلیل پیچیدگی های مربوط به تولید و هژمونی TSMC در بازار به شدت افزایش یافته است. بر اساس گزارش جدیدی از دیجیتایمز.

Intel Core i9-13900K را در آمازون بخرید