شایعه شده است که Nvidia Blackwell RTX 50 بزرگترین جهش پرفورمنس در تاریخ را ارائه می دهد، این شرکت برنامه GH202 Hopper را به عنوان احتمالی در صورت داشتن RDNA 3 سریعتر AMD در نظر گرفت.

چندین افشای اطلاعات در اوایل سال جاری نشان می‌دهد که GH100 Hopper یک MCM است، اما انویدیا به جای آن یک قالب سنتی یکپارچه را انتخاب کرد. شایعات حاکی از آن است که در صورتی که RX 7900 XTX مبتنی بر RDNA از RTX 4090 پیشی می‌گرفت، انویدیا GH202 Hopper را در یک «سناریوی اضطراری، شکستن شیشه» به بخش مصرف‌کنندگان می‌آورد.

بلک‌ول از نام دیوید هارولد بلک‌ول، آماردان آمریکایی که سهم مهمی در زمینه‌های نظریه بازی‌ها و نظریه اطلاعات دارد، گرفته شده است.

RTX 50 Blackwell همچنین ظاهراً با یک شتابدهنده حذف نویز به عنوان بخشی از خط لوله ردیابی پرتو عرضه خواهد شد. Nvidia در اصل استفاده شده است یک راه حل حذف نویز با هدایت واریانس مکانی-زمانی (SVGF) برای ردیابی پرتوهای بلادرنگ. این توسط انویدیا Real-time Denoiser (NRD) جایگزین شد که می‌تواند با تعداد پرتوهای کم تا حد 0.5 یا 1 اشعه در هر پیکسل (rpp) کار کند و می‌تواند با سایه‌های منبع نور منتشر، چشمگیر و بی‌نهایت کار کند. NRD قرار است 50% عملکرد بیشتری نسبت به نویز زدایی مبتنی بر SVGF ارائه دهد.

با وجود اینکه یک زیست‌شناس سلولی و مولکولی آموزش دیده‌ام، از زمانی که اولین رایانه شخصی خود را در سال 1998 دریافت کردم، از سنین جوانی به سمت رایانه‌ها گرایش پیدا کرده‌ام. اشتیاق من به فناوری با گذشت زمان به طور تصاعدی رشد کرد، و این تجربه‌ای باورنکردنی بوده است. یک منبع بسیار مورد درخواست برای مشاوره فنی و عیب یابی در بین خانواده و دوستان برای پیوستن به Notebookcheck در سال 2017 به عنوان یک روزنامه نگار حرفه ای فناوری. اکنون، من یک سردبیر اصلی در Notebookcheck هستم که اخبار و بررسی‌هایی را پوشش می‌دهد که طیف وسیعی از چشم‌انداز فناوری را برای مخاطبان هندی و جهانی پوشش می‌دهد. وقتی دنبال داستان بزرگ بعدی نمی‌گردم یا اندازه‌گیری‌های پیچیده‌ای را برای بررسی انجام نمی‌دهم، می‌توانید متوجه شوید که در حال رهایی از یک مطالعه خوب، گوش دادن به موسیقی روح‌انگیز یا امتحان کردن یک بازی جدید هستم.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Nvidia-Blackwell-RTX-50-rumored-to-offer-biggest-perf-leap-in-history-company-planned-GH202-Hopper-as-contingency-in-case-AMD-had-faster-RDNA-3.676091.0.html

Nvidia و AMD هنوز به‌ترتیب Ada و Navi 3x را به‌طور کامل راه‌اندازی نکرده‌اند، بنابراین این شایعات اولیه در مورد پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی آن‌ها باید با یک پوند نمک کنار گذاشته شود.

اولین ارجاعات Blackwell در کد درایور لو رفته در مارس امسال همراه با ارجاعاتی به Ada و Hopper ظاهر شد. کاملاً مشخص نیست که بلک ول یک پردازنده گرافیکی با عملکرد بالا (HPC) یا مصرف کننده خواهد بود.

با توجه به منابع پل، انویدیا ظاهراً به دنبال این است که سرنخ‌های خود را دست نخورده نگه دارد و به نسل بعدی برسد – حتی اگر این به معنای عرضه یک کارت هاله‌ای باشد که در مقادیر محدود ساخته می‌شود و قیمت بسیار بالاتری نسبت به عرضه‌های اصلی قابل مقایسه دارد.

وایدیاناتان سوبرامانیام

کارت گرافیک Gigabyte Aorus GeForce RTX 4090 Xtreme Waterforce را در آمازون بخرید