سیستم خنک‌کننده نوآورانه لپ‌تاپ: Frore تراشه‌های خنک‌کننده AirJet را با مشخصات بسیار نازک و عملکرد بی‌صدا نشان می‌دهد.

یک تراشه خنک کننده کوچک می تواند فشار برگشتی را ایجاد کند که معمولاً توسط یک فن ده برابر بزرگتر تولید می شود. بنابراین تراشه حالت جامد در مقایسه با یک خنک کننده لپ تاپ جمع و جور تقریباً 10 برابر کارآمدتر است، به علاوه جریان هوای بیشتری تولید می کند و همچنین به سازندگان OEM اجازه می دهد دریچه ها را ضد گرد و غبار بدون جلوگیری از تولید جریان هوا کنند. علاوه بر این، تراشه اساساً بی صدا است زیرا تنها 21 dBA در بار کامل تولید می کند. به منظور نازک نگه داشتن شاسی، Frore توصیه می کند که OEM ها از تراشه های خنک کننده قرار گرفته در کنار پردازنده استفاده کنند و این دو را با یک محفظه بخار نازک به هم متصل کنند.

سیستم های خنک کننده لپ تاپ چندین دهه است که بر طراحی آزمایش شده و واقعی متکی هستند که شامل هیت سینک های مسی همراه با تعداد معینی لوله های حرارتی و برخی فن های فشرده است. در چند سال گذشته، شاهد معرفی‌های ترسناکی برای فناوری‌های جایگزین مانند محفظه‌های بخار، خنک‌کننده‌های فلزی مایع و حتی واحدهای مبتنی بر مایع خارجی بوده‌ایم، اما اینها عمدتاً برای لپ‌تاپ‌های درجه یک با ساختار قدرتمند در نظر گرفته شده‌اند و همچنان به فن‌هایی نیاز دارند که می‌توانند نویز داشته باشند. یک جایگزین خلاقانه برای طراحی مبتنی بر فن اخیراً در CES 2023 توسط شرکتی به نام Frore Systems معرفی شد. راه حل آن هنوز مبتنی بر هوا است اما به هیچ فن متکی نیست و به شکل یک تراشه خنک کننده فعال حالت جامد است.

10 گوشی برتر
گوشی‌های هوشمند، فبلت‌ها، ≤6 اینچی، گوشی‌های هوشمند دوربین

زیر 300 USD/Euro، زیر 500 USD/Euro، 1000 USD/Euro، برای دانشجویان دانشگاه، بهترین نمایشگرها

لطفا مقاله ما را به اشتراک بگذارید، هر پیوند مهم است!

تراشه های خنک کننده فوق العاده نازک و بی صدا (منبع تصویر: PCWorld)

تراشه های خنک کننده فوق العاده نازک و بی صدا (منبع تصویر: PCWorld)

در مورد هزینه‌ها، فرور می‌گوید که پیاده‌سازی تراشه‌های خنک‌کننده چندان گران نیستند و این شرکت در حال حاضر با نصب‌کننده‌های منتخب لپ‌تاپ کار می‌کند تا دستگاه‌هایی را با تراشه‌های AirJet در نیمه دوم سال 2023 عرضه کند.

در مصاحبه ای با گوردون ماه اونگ از PCWorld، Seshu Madhavapeddy، مدیر عامل Frore فاش کرد که تراشه های خنک کننده با نام AirJet تنها 2.8 میلی متر ضخامت دارند، با این حال آنها فناوری های پیچیده ای را که در حال حاضر برای خنک کردن موتورهای جت هواپیما استفاده می شود، ادغام می کنند. هر تراشه مجهز به یک حفره است که با غشاهای ارتعاشی پر شده است. ارتعاش یک نیروی مکش (فشار برگشتی) ایجاد می کند که هوا را از طریق سوراخ های سمت بالای تراشه می کشد. این فشار برگشتی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت پایین می آید و به پخش کننده حرارت مسی که با پردازنده تماس پیدا می کند برخورد می کند. سپس این جت های ضربانی از طریق اگزوز به خارج از تراشه هدایت می شوند.

خنک کننده پردازنده مرکزی Noctua NH-L12S را در آمازون بخرید

ایجاد جریان هوا (منبع تصویر: PCWorld)
ایجاد جریان هوا (منبع تصویر: PCWorld)
سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ AirJet Pro VS فن‌دار (منبع تصویر: PCWorld)
سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ AirJet Pro VS فن‌دار (منبع تصویر: PCWorld)

.170



منبع: https://www.notebookcheck.net/Innovative-laptop-cooling-system-Frore-shows-AirJet-cooling-chips-with-ultrathin-profile-and-silent-operation.682925.0.html

من اولین بار در حدود هفت سالگی به دنیای شگفت انگیز IT & C قدم گذاشتم. من فوراً مجذوب گرافیک های کامپیوتری شدم، چه از بازی ها و چه برنامه های سه بعدی مانند تری دی مکس. من همچنین یک خواننده مشتاق داستان های علمی تخیلی، یک علاقه مند به اخترفیزیک و یک متخصص رمزنگاری هستم. من در سال 2006 شروع به نوشتن مقالات مرتبط با رایانه شخصی برای Softpedia و چند وبلاگ کردم. در تابستان 2017 به تیم Notebookcheck پیوستم و در حال حاضر یک نویسنده ارشد فناوری هستم که بیشتر اخبار مربوط به پردازنده، GPU و لپ تاپ را پوشش می دهد.

10 لپ تاپ برتر
چند رسانه ای، چند رسانه ای بودجه، بازی، بازی اقتصادی، بازی سبک، کسب و کار، دفتر بودجه، ایستگاه کاری، زیر نوت بوک، اولترابوک، کروم بوک