تجزیه و تحلیل خرابی کانکتور برق GeForce RTX 4090، درج نامناسب و مواد زائد داخل کانکتور را به عنوان مقصر اصلی رنگ می کند.

با این حال، انویدیا تنها تیمی نبود که به این موضوع رسیدگی می‌کرد، زیرا شخص ثالثی مانند آزمایشگاه igor نیز آزمایش آداپتورهای 12VHPWR را که همراه با بردهای RTX 4090 ارائه می‌شد، آغاز کردند. افرادی که در Gamers Nexus (GN)، یک کانال محبوب یوتیوب متمرکز بر سخت‌افزار رایانه شخصی، کابل‌ها را آزمایش می‌کردند. GN اکنون دارد منتشر شده یافته های آن در رابطه با خرابی کانکتورهای برق RTX 4090.

اندکی پس از عرضه RTX 4090، انویدیا خود را درگیر جنجال بزرگی دید: برخی از کانکتورهای برق 12VHPWR که در پرچمدار Lovelace عرضه شده بودند در حال ذوب شدن بودند و به پردازنده های گرافیکی 1600 دلاری آمریکا آسیب می رساندند. انویدیا با درخواست از AIB ها برای ارسال مستقیم کارت های آسیب دیده به دفتر مرکزی تیم گرین برای تحقیقات بیشتر پاسخ داد.

ثانیاً، قرارگیری نامناسب کانکتور همچنین می تواند یکی از دلایل اصلی ذوب اتصالات برق باشد، به خصوص اگر کابل در زاویه وارد شده باشد. GN توضیح می‌دهد که از آنجایی که کابل‌های 12VHPWR دارای یک چفت برای محکم کردن آنها نیستند، برای کاربران راحت‌تر است که کابل‌ها را به طور کامل وارد نکنند.

به یاد داشته باشید که اگرچه RTX 4090 FE دارای TDP 450 وات است، مدل های اورکلاک شده می توانند تا 600 وات مصرف کنند. در چنین مصرف برق بالا، هر زباله ای که در داخل محفظه پلاستیکی گیر کرده است می تواند به دلیل نقاط تماس نامناسب که بالقوه باعث ایجاد آن می شود، کمی گرم شود. یک ذوب شدن

طبق GN، میزان خرابی کانکتورهای برق 12VHPWR بسیار کم است زیرا فقط بین 0.05-0.1٪ قرار دارد. این شکل بر اساس داده های کاربر، اطلاعات ارائه شده توسط AIB و داده های تامین کنندگان کابل است. GN ادعا می کند که همه آداپتورهای 12VHPWR صرف نظر از تامین کننده و حتی کابل های PSU بومی بسته به عوامل مختلفی ممکن است از کار بیفتند.

در حالی که ویدیوی کامل به جزئیات بیشتر در مورد دلایل اصلی مشکل می‌پردازد، در اینجا چیزی است که باید بدانید اگر RTX 4090 دارید یا قصد خرید آن را دارید: مطمئن شوید که کانکتورها به درستی و بدون هیچ گونه خمیدگی شدید در آن قرار گرفته‌اند. کابل را در زوایای نسبتاً شدید قرار دهید و به احتمال زیاد خوب خواهید بود.

در مرحله اول، “آوارهای اشیای خارجی (FOD)” به عنوان یکی از دلایل احتمالی خرابی کابل ذکر شده است. بر اساس GN، FOD می تواند نتیجه خطاهای ساخت و/یا خراشیدن برآمدگی های رابط باشد که می تواند زباله ها را در داخل کانکتورها ایجاد کند. این مشکل به دلیل سطوح بالای جریانی که از طریق اتصال دهنده های نازک و تماس کمتر از حد ایده آل می گذرد، تشدید می شود.

ZOTAC Gaming GeForce RTX 3080 Trinity OC را در آمازون بخرید

فواد مرتضی – نویسنده فنی – 270 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021