بررسی اینتل Raptor Lake-P – اولین معرفی برای Core i7-1360P

هنگامی که بین اینتل و AMD تصمیم می گیرید، احتمالاً در دسترس بودن دوباره عامل اصلی خواهد بود، زیرا اینتل به وضوح از این نظر مزیت دارد. را Ryzen 7 6800U در سال گذشته در کل پردازنده موبایل برتر بود، اما وقتی نمی‌توانید لپ‌تاپ‌های زیادی را با CPU بخرید، این به معنای زیاد نیست. یکی دو ماه آینده نشان خواهد داد که آیا وضعیت امسال تغییر می کند یا خیر.


منبع: https://www.notebookcheck.net/Intel-Raptor-Lake-P-Review-Debut-for-the-Core-i7-1360P.688425.0.html

با این حال، مشکل بزرگ این است که تراشه تقریباً نمی تواند در بالاترین کلاک 4.5 گیگاهرتز برای تمام هسته های P حتی در حداکثر مصرف مشخص شده 64 وات کار کند. ما فقط توانستیم حدود 4 گیگاهرتز را برای هسته های P و فقط 3-3.2 گیگاهرتز را در 38 ببینیم، جایی که هیچ مزیت واقعی نسبت به تراشه های Alder Lake قبلی وجود ندارد. همین امر برای GPU یکپارچه نیز صدق می کند، زیرا 100 مگاهرتز اضافی قابل توجه نیست. سال گذشته اینتل در این زمینه کمبود داشت (مخصوصاً در مقایسه با اپل)، و زمانی که AMD تراشه های جدید Zen4 را عرضه می کند، تفاوت حتی بیشتر خواهد شد. با وجود بهبود اندکی راندمان، اینتل همچنان به وضوح از نظر کارایی و عملکرد پردازنده گرافیکی از AMD و Apple شکست خورده است.

محدودیت‌های بالای قدرت اینتل نیز برای لپ‌تاپ‌ها مشکل‌ساز است و سال گذشته شاهد مشکلاتی برای بسیاری از دستگاه‌های Alder Lake بودیم. بسیاری از آداپتورهای برق 65 وات اغلب قادر به تحمل حداکثر مصرف نیستند، بنابراین باتری باید در سناریوهای بار اوج نیز استفاده شود. فن ها نیز بسیار فعال هستند، که در مورد Lenovo Yoga 9i 14 جدید نیز صدق می کند. فن حتی در هنگام کار کم کار می کند، حتی زمانی که فقط به یک هسته فشار می آورید. بدیهی است که بین مدل‌های لپ‌تاپ تفاوت‌هایی وجود دارد، اما طرفداران لپ‌تاپ‌های مدرن اینتل در مقایسه با دستگاه‌های مجهز AMD فعال‌تر هستند.

انتظارات ما از پردازنده‌های جدید Raptor Lake برای کلاس‌های عملکرد کوچک‌تر، پس از مشاهده مشخصات، بسیار خفه شد، زیرا هیچ تغییری در مقایسه با Alder Lake به جز ساعت‌های کمی بالاتر وجود ندارد. پس از بررسی واقعی Raptor Lake Core i7-1360P، حکم ما نیز بسیار هشیارکننده است. اینتل موفق شد عملکرد و کارایی را بهبود بخشد (تقریباً بین 5-10٪) که در واقع نتیجه بدی نیست با توجه به اینکه تراشه هنوز در یک فرآیند Intel 7 کمی بهبود یافته (10 نانومتر) تولید می شود. پردازنده‌های جدید Raptor Lake نیز نسبت به Alder Lake در ساعت‌های بالاتر مزیت دارند.

اپل در حال حاضر پردازنده های جدید خود را راه اندازی کرده است (M2 Pro و M2 Max) و کارایی بخش CPU در مقایسه با تراشه های قدیمی M1 Pro کمی کمتر است، اما مزیت نسبت به اینتل هنوز قابل توجه است (تحلیل جامع ما از SoC های جدید اپل تا چند روز دیگر منتشر خواهد شد). ما همچنان منتظر CPU های جدید AMD هستیم. اولین تراشه‌های Ryzen 7000 قبلاً وارد تحریریه ما شده‌اند، اما فقط مدل‌های Zen3+ و نه Zen4. سری جدید AMD در واقع بسیار گیج کننده است، در حالی که اینتل تعداد پردازنده های Raptor Lake را کاهش داده است.

Raptor Lake Core i7-1360P جدید کمی سریعتر و کارآمدتر از مدل قبلی خود است، اما راندمان کلی و عملکرد پردازنده گرافیکی یکپارچه هنوز از AMD و اپل عقب است.