تست سلول باتری تسلا 4680 در مقابل 2170 چگالی انرژی کمتری را در مدل Y ساخت تگزاس نشان میدهد.
پس از خراب شدن پلت فرم باتری مدل Y سلول به شاسی 4680 که نشان داد جایگزین کردن تک تک سلولهای باتری بسته تقریباً غیرممکن است، اکنون همان سلولها از نظر چگالی انرژی و ترکیب شیمیایی آزمایش شدند که نتایج ناامیدکننده 4680 قبلی را تأیید میکند. به نظر می رسد که باتری 4680 تبلیغ شده تسلا، چگالی انرژی کمتری نسبت به سلول های آزمایش شده و واقعی 2170 دارد که به طور انبوه در خودروهای الکتریکی خود قرار داده است.
کاتد ضخیم تر تنها 15 درصد ظرفیت 4680 را در مقایسه با کاتد 2170 افزایش می دهد، زیرا از نیکل کمتری در ترکیب شیمیایی خود استفاده می کند. در عوض، به دلایلی که ممکن است به چالشهای اخیر در تامین نیکل مربوط باشد، کبالت گرانقیمت اما کمبازده بیشتری وجود دارد. دلیل بزرگ دیگر برای چگالی انرژی برتر سلولهای 2170 پاناسونیک این است که آنها 10 درصد سیلیکون در آند خود دارند، در حالی که واحد 4680 هیچگونه ندارد.
دانیل که از زمان جاسوسی صنعتی رایانههای اپل و زمان پیکسلسازیشده نینتندو، مورد علاقهی فناوری قرار گرفته بود، زمانی که رایانههای شخصی و کنسولها هنوز یک چیز کمیاب بودند، رفت و یک باشگاه بازی افتتاح کرد. امروزه، شیفتگی به مشخصات و سرعت نیست، بلکه به سبک زندگی مربوط می شود که رایانه های موجود در جیب، خانه و ماشین ما را به آن سوق داده اند، از طومار بی نهایت و خطرات حریم خصوصی گرفته تا احراز هویت هر ذره و حرکت وجود ما.
تسلا ممکن است نسخه های دیگری از مدل Y با باتری 4680 در دست ساخت داشته باشد، زیرا به تازگی سه نسخه به آن داده شده است. گواهیهای انطباق برای مدل Y 2023 توسط EPA. اینها شامل AWD مدل Y Long Range و همچنین AWD Model Y Performance و AWD Model Y نیز می شود. فراموش نکنیم که سلول 4680 منبع این تحلیل در تابستان تولید شد و ممکن است روشهای تولید برای نسخههای جدید مدل Y 2023 نیز بهبود یابد.
این تجزیه و تحلیل، چگالی انرژی ۲۴۴ وات ساعت بر کیلوگرم را برای سلول باتری تقریباً جدید مدل Y 4680 در مقایسه با 269 وات ساعت بر کیلوگرم برای سلولهای فراگیر پاناسونیک 2170 که تسلا در خودروهای دوربرد خود در ایالات متحده استفاده میکند، نشان داد. این موضوع با افشاگریهای اخیر مبنی بر اینکه دلیل اصلی استفاده تسلا از باتریهای 4680 در حال حاضر، کاهش هزینههای تولید است، به جای هر مزیت دیگری که چند سال پیش در روز باتری اعلام شده بود، مخالفت میکند.
با این حال، در مجموع، اگر تمام آن تفاوتهای ساختاری و شیمیایی را در نظر بگیریم، سلولهای باتری 4680 و 2170 که تسلا استفاده میکند، چگالی انرژی تنظیمشده تقریباً مشابهی دارند. فقط این است که 4680 در حال حاضر از پتانسیل کامل خود استفاده نمی کند، بلکه به خاطر مزایای هزینه ای که دارد حاشیه سود تسلا را دست نخورده نگه می دارد.
در حال حاضر، باتری موجود در مدل Y که در کارخانه آستین مونتاژ شده است، ارزانتر از واحدهای مجهز به 2170 است، زیرا سلولهای بزرگتر امکان تولید راندمان را فراهم میکنند و در نتیجه بستهای سبکتر ایجاد میکنند. تجزیه و تحلیل سلول تسلا 4680 نشان داد که دیواره های ضخیم تری نسبت به نمونه 2170 خود دارد، زیرا فناوری سلول به شاسی در واقع از قوطی ها به عنوان بسته های ساختاری خودرو استفاده می کند. این یک دلیل کوچک برای چگالی انرژی کمتر آن است که با استفاده از کاتد بسیار ضخیمتر در سلول 4680 جبران میشود، که متاسفانه هنوز با روش پوشش مرطوب کندتر و گرانتر ساخته شده است.
برای مثال، پک 4680 مدل Y، 3600 دلار آمریکا ارزانتر از بستهبندی با 2170 سلول است، اما حتی در آن زمان نیز تسلا با پتانسیل کاهش هزینههای فناوری جدید تنها در نیمه راه است. این دستگاه هنوز به روش کاتد پوشش خشک مسلط نشده و مقیاس آن را انجام نداده است که هزینه بسته را در مقایسه با باتری 2170 5500 دلار کاهش می دهد.
دانیل زلاتف – نویسنده فناوری – 472 مقاله منتشر شده در Notebookcheck از سال 2021